Fotografie how-to: Waterdrop foto’s

DSC_1559bbb

Een paar weken geleden had ik vakantie. Dus kon ik weer even ongestoord bezig zijn met een van mijn hobby’s: fotograferen! Ik had op internet al vaak foto’s gezien wat waterdruppels en ook een vriend en vriendin van mij hebben dit wel eens gedaan. Ik wilde dit soort foto’s ook eens maken en ging op een vrijdagavond met mijn vader aan de slag. Lees verder voor meer uitleg en de resultaten!

DSC_1610bewerkt

DSC_1617b

DSC_1623bb

DSC_1559bbb

Hoe maak je dit?

Allereerst ga je op zoek naar een grote kom die je vult met water. De kom mag best vol zitten. Dan pak je een klein boterhamzakje waar je met een naald of speld in een hoekje een klein gaatje prikt. Hierdoor krijg je een soort infuus-zakje waar om de twee seconden een druppel water uit valt. Het is handig om een andere persoon dit zakje boven de kom vast te laten houden. Hierna zet je de kom ergens neer (ik heb het op de eettafel neergezet) en zet je een statief neer voor de tafel. Hier maak je je camera aan vast. Het is trouwens ook handig als je een externe flitser gebruikt op je camera. Als alles goed is neergezet ga je proberen de camera goed te richten op het midden van de kom. Verder moet je zorgen dat de camera op één punt is scherpgesteld. Dit kun je het beste doen door iemand een pen in het midden van de kom te laten houden en vervolgens op de pen scherp te stellen. Hierdoor zal de druppel altijd mooi scherp zijn.

DSC_1541

Verder moet je nog de goede instellingen hebben qua sluitertijd en diafragma. Het is het handigst om een relatief snelle sluitertijd in te stellen, zodat je de vorm van de druppel mooi in beeld krijgt. Verder kun je een beetje spelen met de instellingen. Door uit te proberen kom je vanzelf op de goede instellingen.

Nu kun je aan de slag met het maken van de foto’s! Het is eigenlijk gewoon een kwestie van een goede reactiesnelheid hebben. Als de druppel in het water valt moet je proberen snel mogelijk een foto te maken. Ook hier kun je een beetje mee spelen. Ik heb bijvoorbeeld geprobeerd om de foto soms iets vroeger en soms iets later te maken.

Als je klaar bent met het maken van de foto’s kun je ze natuurlijk altijd nog nabewerken in photoshop of een ander fotobewerking programma. Ik heb de foto’s in zwart-wit gemaakt met een hele subtiele paarsige gloed eroverheen. Hierdoor vond ik de foto’s net wat spannender en interessanter worden. Maar hoe je de foto bewerkt ligt natuurlijk helemaal aan jou.

bewerkt1

Dat was mijn uitleg en tips over het maken van waterdruppel-foto’s! Ik ben benieuwd of jullie dit ook een keertje gaan uitproberen. En als jullie dat gaan doen: veel succes en plezier!

Liefs,

Sophie

 

 

4 thoughts on “Fotografie how-to: Waterdrop foto’s

Geef een reactie

